Gezonde darmflora is een must!

Optimale darmflora todayimeet

Ben je vaak moe, is je weerstand  laag en ziet je huid er onrustig uit? Grote kans dat je darmflora niet optimaal is. Wat veel mensen niet weten is dat de weerstand bepaald wordt in de darmen. Het is de basis van onze gezondheid. De meesten van ons weten wel dat gezond eten belangrijk is om je fit te voelen, maar wat is de basis? En wat is de eerste stap naar een gezonde darmflora?

Verandering in darmflora

Voordat we daarop inzoomen eerst even dit; Het is wetenschappelijk bewezen dat door specifieke voedingsmiddelen te gebruiken, je al na drie dagen een verandering in je darmflora en spijsvertering kunt bewerkstelligen. Hoe? Door drastisch je eetgewoonten te veranderen. De meesten van ons kunnen goed een darm-reset gebruiken en daarom is het belangrijk om eens bewust naar je voedingspatroon te kijken.

Vezels

Als eerste wil ik je aanraden om meer vezels te gaan eten. Denk aan ;

Peulvruchten (bonen, linzen en kikkererwten)

Groenten (broccoli, spinazie, prei, pompoen en  artisjok)

Granen (haverzemelen, ronde zilvervliesrijst)

Noten en zaden (lijnzaad)

optimale darmflora

Gezonde vetten:

Zorg dat je voldoende gezonde vetten binnenkrijgt, dit is niet alleen goed voor je darmflora maar ook ter ondersteuning van veel andere processen in je lichaam. Bijvoorbeeld kokosolie. De unieke samenstelling van kokosolie ( is rijk aan middellange keten vetzuren – MCT’s ) zorgt voor een helende en ontstekingsremmende werking in de darmen. Daarnaast is het raadzaam om niet alleen met je voeding maar ook met gezonde vetten te variëren om een goede balans tussen omega 3,6 en 9 te houden. Bijvoorbeeld door te kiezen voor een goede olijfolie.

Ontstekingsremmende kruiden

Kurkuma, komijn, zwarte peper, gember, oregano, tijm, rozemarijn en kruidnagel zijn bij uitstek geschikt om te gebruiken als ontstekingsremmende kruiden. Je kunt er heerlijk mee variëren en koken, om zo laagdradige ontstekingen in je lichaam en darmen te voorkomen.

Goede bacteriestammen

Je zou kunnen kiezen voor een goede probiotica, maar wat ook helpt is om regelmatig gefermenteerde groenten of andere gefermenteerde producten te nemen, zoals:  Zuurkool, yoghurt, kefir, augurken, miso en kimchi

Autofagie

Autofagie door intermittint fasting. Het klinkt je misschien vreemd in de oren. Het houdt in dat door minder vaak te eten (lees, minimaal 6 uur achter elkaar niet te eten), je lichaamscellen (bijvoorbeeld in je darmen) zich weer kunnen repareren en optimaal gezond worden. Wil je hiermee aan de slag gaan is het verstandig om je eerst helemaal in te lezen (zie link in dit artikel).

Voldoende water drinken

Doordat je meer vezels gaat eten is het ook van belang dat je voldoende water drinkt om constipatie te voorkomen.

Geen suiker!!

In veel voedingsmiddelen zit suiker verstopt. Door dit te veel te eten (en dat is al snel), kunnen de gisten in je darmen gaan woekeren en zorgen voor een wildgroei in de darmen. Met als gevolg een candida infectie. Hierdoor kan de darmflora ernstig verstoord raken en de nodige klachten geven. Het is daarom aan te bevelen om zo weinig mogelijk suiker te gebruiken.  Kun je het dan echt niet laten en wil je toch wat zoets zo nu en dan? Kies dan voor donkere chocolade van 70-80 % pure cacao.

Bewegen is goed voor je darmflora

Door regelmatig in beweging te zijn, stimuleer je de darmen en daarmee ook de darmflora en spijsvertering. Kijk waar jij je goed bij voelt; Een flinke Hiit training in de ochtend of iedere dag een flink stuk wandelen of fietsen. Het draagt allemaal bij aan een gezonde leefstijl. Ik wens je een happy gut!

 

 

 

 

 

(48)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.